MnS AGRO ENTERPRISE

MnS AGRO ENTERPRISE

Thursday, June 2, 2011

MASALAH CIRIT YANG MELANDA

dalam bulan ini sahaja hampir 10eko arnab saya mati akibat cirit ....dari yang kecil sampai ke yg induk pun blh kene klau nak di kata kan pemakann semua dah di beri secukup nya dan penjagaan yg rapi namun kuasa tuhan aku tak mampu menghalang kemungkinan faktor cuaca hari yang terlampau panas dan hujan tiba2 perubahan cuaca yng mandadak tak semua arnab yang tahan untuk mengelakkan masalh ini berlarutan aku terpaksa membawa sikecil ni masuk kedalm rumah ini adalah sebahagian yg aku bawak ada lagi nak kene pindh dlm rumah

antara rawatan yang aku cuba lakukan iayalah 
buat time teble untuk minuman diorang ni dalam sebulan ada 4 minggu .minggu pertama aku bg nopstress  pek hijau ni adalah complet punye antibiotik dan multi vitamin boleh didapati dari klinik haiwan atau seorang breeder dari melaka dia siap pos lagi nama nya khairil mmg terkenal degan bake2 import ny. minggu kedua pulak aku bg air kosong jerr minggu ketiga aku bg pula nopstress pek merah yg ni hanya ada vitamin je kandungan nya atau boleh juga diberi vitamin yang biase di kedai pet shop.mingu keempat bagi air kosong balik.

untuk yang dah terkene cirit 
pertama skali stop bagi pellet hanya timoty jerr dan diberi yakult gune picagari sebb arnab yg dah kene cirit ni x nak mkn dan minum kene pakse dan setiap jam bg minum air kosong nak cuci pert dia dl . namun begitu cirit ada 4 faktor pertama cuace kedua makanan ketiga virus ke empat dia stress klu yg punca dr virus bg yakult akan memburuk kan lagi tahap cirit ni. cara yang terakhir hantar je ke klinik haiwan untuk suntikan atau boleh di lakukan sendiri di rumah kalau ada ubat nyelah  

No comments:

Post a Comment